vineri, 10 septembrie 2010

Măsuri pentru diminuarea politizării aparatului administrativ din MADR

Ultima restructurare s-a făcut doar pe criterii economice. Nu avem certitudinea că în aparatul administrativ au rămas cei mai buni specialiști în domeniu.
Experiența schimbărilor de regim, arată de asemenea că după fiecare astfel de mutare, au loc mișcări serioase în cadrul personalului ministerului, ceea ce e de natură să diminueze foarte mult capacitatea administrativă și performanța acestuia. Ca să nu amintesc și situațiile tragico-comice, dar posibile în cadrul legislației noastre, în care două sau trei persoane ocupă aceeași poziție...

Cel mai grav lucru este că în funcțiile de conducere “sunt numiți prin concurs” (ca să mă exprim plastic), persoane fără experiență în domeniu agricol sau în exercitarea unor astfel de funcții.
Ca urmare a propunerilor primite din partea organizațiilor din domeniu și a mediului academic, am în vedere adoptarea următoarelor măsuri, pentru limitarea acestui fenomen:

1. Stabilirea unor indicatori de performanță foarte preciși pentru fiecare conducător al unei unități din subordinea MADR (probabil la nivel județean).
Trebuie să recunoaștem că atractivitatea pozițiilor de conducere în aparatul de stat vine în principal ca urmare a venitului sigur anticipat și responsabilității extrem de reduse. Vom încerca să schimbăm această situație. Exemple: număr de controale efectuate, gradul de comasare a parcelelor în cadrul exploatațiilor comerciale pe care le-au susținut, proiecte de investiții realizate, structuri asociative înființate, etc.

2. Corelarea sistemului de remunerație a conducerii, cu realizarea obiectivelor la timpul stabilit.
Concret am în vedere ca șefii Direcțiilor Agricole sau ai altor unități să fie remunerați cu un salariu fix, la nivelul unui funcționar obișnuit + un spor semnificativ proporțional cu realizarea la timp a obiectivelor stabilite prin strategia MADR.
Reducerea remunerațiilor, fără a se ține cont de performanță, determină neatractivitatea zonei administrative pentru persoanele inteligente și competente profesional de a ocupa astfel de poziții. 

3. Pentru participarea la concurs sau numire, se va adăuga ca și criteriu esențial, obligativitatea ca persoana în cauză să aibă o vechime în cadrul unității (din acea localitate sau alta) de minimum (5-7) ani, în poziții ierarhice inferioare celei pe care vrea să o ocupe (nu în domenii adiacente sau chiar fără legătură de conținut).
Conform principiilor europene, ocuparea funcțiilor de conducere se va putea face după cunoașterea sistemului de funcționare a aparatului în care lucrează și a problemelor cu care se confruntă instituția, aspect care face necesară parcurgerea unui traseu profesional într-o anumită direcție și continuitate în viața profesională.
4. Interviurile și lucrările scrise ale candidaților, vor fi făcute publice odată cu rezultatele examinării, sub formă de înregistrări audio-video și înscrisuri scanate.
Cei care mizează pe relații și nu sunt pregătiți să ocupe funcțiile la care aspiră, vor trebui să se supună astfel verificării făcute de către public, subordonați, colegi, presă și apetitul pentru astfel de combinații va fi diminuat.
Aștept și alte idei pentru încurajarea transparenței, performanței și exactitatea măsurării succesului profesional în structurile administrative ale MADR.
 
Valeriu Tabără

3 comentarii:

  1. Felicitari d-le ministru pentru o asemenea atitudine, sper sa aveti si succes. In acest fel nu vor mai putea ocupa functia de director executiv la DADR un ing. constructor si director adj. un ing. chimist cum a fost la DADR iasi.Oamenii cu experienta au fost eliminati exemplu: dir. Olariu.

    RăspundețiȘtergere
  2. Felicitari domnule ministru si coleg, sper ca in ceasul al doispelea,tinerii care termina aceste facultati cu profil agricol specialistii agricoli cu experienta sa poata ocupa si o slujba in aceste unitati agricole, iar profesorii de sport, popii, si cei cu alte specialitati sa se ocupe de ce au invatat sa faca mai bine.
    De asemenea sper ca, compartimentele care chiar sunt necesare in cadrul structurii ministerului sa se ramana iar cele care fac in continuare ce faceau si inainte de 89, ex. cele care se ocupa cu raportarea de situatii statistice umflate, din "burta" din cadrul DADR sa dispara. Sper ca asociatiile profesionale sa fie luate in seama iar taranii sa fie considerati principalul motor al agriculturii si sa se tina cont de doleantele si ideile lor. Simionescu

    RăspundețiȘtergere
  3. Intentiile dvs. sunt laudabile,dar fara viitor.Nu uitati ca nu ministrul stabileste cine e director la APIA,APDRP sau DAJ, ci seful de partid din judetul respectiv.Niciodata,in actuala democratie,nu va prima competenta,experienta sau inteligenta.Va prima loialitatea fata de cercul de conducere al partidului de la putere si spaga.Da,trebuie sa stiti ca functiile in administratia agricola se mai si cumpara.

    RăspundețiȘtergere