marți, 7 septembrie 2010

Valeriu Tabără – poziția față de cultivarea plantelor modificate genetic în România


73 de ONG-uri din România îsi exprimă profunda îngrijorare față de recenta re-numire a domnului Valeriu Tabără la conducerea Ministerului Agriculturii. Motivul principal este acela că Valeriu Tabără este în conflict de interese în problema organismelor modificate genetic. Va putea domnul Tabără să reprezinte obiectiv interesele agricultorilor și consumatorilor români, dat fiind strânsele sale legături contractuale cu compania Monsanto – cel mai mare producător de organisme modificate genetic (OMG) din lume?

Răspunsul la întrebare este: DA, voi putea să reprezint obiectiv interesele agriculturilor și consumatorilor romani.

Expresia de “strânse legături” care ar exista între mine și compania Monsanto duce cu gândul la ceva ocult, în afara sferei de cercetare științifică, sferă care a fost preocuparea mea permanentă.
Pozitia mea, în luările de poziții și mesajele transmise cu diferite ocazii a fost una de incurajare a progresului în domeniul agricol și nu de susținere a intereselor vreunui agent economic.

Prevederile declarațiilor de avere și interese arată clar de unde și ce avantaje materiale am obținut de-a lungul timpului, demontând acuzațiile de imparțialitate.


In calitate de ministru precizez că România are legislația în acest domeniu armonizată prevederilor europene, și o structură administrativă care se ocupă exclusiv de acest sector (I. S. C. O.M.G.)

Din ORDONANȚA DE URGENȚĂ nr. 43 din 23 mai 2007 privind introducerea deliberată în mediu și introducerea pe piață a organismelor modificate genetic, care este în acord cu Directiva 2001/18/CE, reiese foarte clar poziția  României (si a intregii Uniunii Europene de fapt), care este și a mea, în calitate de ministru:

Art. 3
(1)În conformitate cu principiul precautiei, pentru evitarea efectelor adverse asupra sanatatii umane si asupra mediului, este interzisa introducerea deliberata în mediu a unui organism modificat genetic în scop de cercetare-dezvoltare sau în orice alte scopuri decât introducerea pe piata, fara autorizatie, emisa de autoritatea competenta, în conformitate cu prevederile cap. II.
(2)Este interzisa introducerea deliberata în mediu a unui organism modificat genetic în scop de cercetare-dezvoltare sau în orice alte scopuri decât introducerea pe piata, fara respectarea conditiilor impuse prin autorizatia prevazuta la alin. (1).

Art. 5
(1)Orice persoana care transmite o notificare conform prevederilor cap. II sau ale cap. III trebuie sa procedeze în prealabil la efectuarea unei evaluari a riscurilor asupra sanatatii umane si a mediului, cu respectarea prevederilor anexei nr. 2 si a legislatiei comunitare specifice, care include o descriere a metodelor utilizate si referiri la metode standardizate sau recunoscute international, precum si referiri bibliografice.
(2)Persoana prevazuta la alin. (1) poate fi numai persoana juridica si este obligata sa asigure o evaluare corecta a efectelor adverse potentiale asupra sanatatii umane si a mediului, care ar putea rezulta, direct sau indirect, din transferul de gene de la organismele modificate genetic catre alte organisme. Evaluarea se face pentru fiecare caz în parte înaintea introducerii si ia în considerare natura organismului introdus si a mediului receptor, precum si efectele potentiale cumulative pe termen lung, asociate interactiunii cu alte organisme modificate genetic si cu mediul înconjurator.

 (4)Evaluarea riscului asupra sanatatii umane si a mediului se realizeaza de catre organisme stiintifice independente sau experti independenti, autorizati sau atestati conform legislatiei.

Art. 16
(1)În termen de 60 de zile de la data începerii procedurii prevazute la art. 15 alin. (4), Comisia pentru securitate biologica transmite avizul fundamentat stiintific la autoritatea competenta si la fiecare dintre autoritatile implicate. Pentru autoritatea competenta avizul se transmite în limba româna si în limba engleza.
(2)Comisia pentru securitate biologica este informata despre observatiile formulate de autoritatea competenta sau de catre celelalte state membre, precum si asupra observatiilor publicului, conform art. 17 alin.

După cum se observă nu am atribuții in luarea  unor decizii, care ar putea ridica suspiciuni privind favorizarea vreunui agent economic.
Pozitia mea privind incurajarea progresului în agricultura, care nu se referă doar la cultivarea OMG-urilor, nu are de-a face cu interese oculte, ci rezulta din convingerile mele, cristalizate ca urmare a cercetării  știintifice realizate. Ca orice opinie a unui cetățean român, aceasta poate sa nu fie validată de  către societate, toți urmând să ne supunem cadrului legislativ emanat de voința majorității.

Salut atenția organizațiilor neguvernamentale, care își exercită rolul activ de apărare a intereselor cetățenilor și îi asigur că nu sunt motive de îngrijorare.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu